А я роблю так....
З досвіду роботи вчителя хімії та біології Скороход Раїси Миколаївни
Галерея "Шкільне життя 2015-2016н.р."
Урок хімії на тему:
«Окисно- відновні реакції, їх значення у природі та житті людини»
Підготувала вчитель хімії
Червоноплугатарської ЗОШ І –ІІІ ст.
Скороход Р. М.
2015 рік
Мета уроку: закріпити знання учнів про окисно-відновні реакції;
- закріпити вміння урівнювати рівняння методом електронного балансу, пояснювати суть процесів окиснення та відновлення;
- з`ясувати значення окисно-відновних процесів у природі та житті людини;
- розвивати логічне мислення учнів.
Формироботи: самостійна робота за завданнями, хімічний експеримент,евристичнабесіда, фронтальнеопитування, робота в групах.
Епіграф до уроку: «Шлях до розвитку й ,у рештірешт, до щастялюдиниполягає через їїпрацю».(Д.І.Менделєєв.)
Обладнання: мультимедійнатехніка,комп`ютерна презентація, демонстраційні реактиви, лабораторні терези, навчальні таблиці,роздатковийматеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.Мотиваціянавчальноїдіяльності
Ознайомленняучнівізтемою та завданнями уроку.
Вчитель:Сьогодні прекрасний день. Сподіваюсь, ви сповненіенергією та бажаннямпрацювати. Як видумаєте, звідкиорганізмлюдинибереенергію?
Учень: В організмілюдинипроходятьхімічніпроцеси, пов’язані ізобміном та перетвореннямречовин та виділенняменергії.
Вчитель: Так, енергію нам дають хімічні реакції, що відбуваються в природі і нашому організмі. А які типи хімічних реакцій вам відомі?
Учні: Реакції сполучення, заміщення, обміну і розкладу.
Вчитель: Сьогодні мова піде про особливий тип хімічних реакцій. На основізнань про ступіньокиснення ми поглибимовивченняпроцесівокиснення, дослідимопроцесвідновлення, сформуємовмінняскладатирівняння окисно-відновних реакцій.
Учнізаписують тему уроку. Колективноформулюють мету уроку, використовуючи текст презентації.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів(фронтальна бесіда)
- Що таке окисно-відновні реакці?
- Що таке ступінь окиснення хімічного елемента?
- Пригадайте, які елементи мають додатнє, від`ємне та нульове значення ступеня окиснення?
Пригадаймо:
Ступеніокисненняпозначаютьу формулах речовин над символам елементів:
Ступіньокисненняелементів у простихречовинахдорівнює нулю:
Максимальнийпозитивнийступіньокисненняелементазазвичайдорівнює номеру групи, вякійвінрозміщений.
Мінімальний (негативний) ступіньокисненнянеметалічногоелементадорівнюєрізниціміж номером групи і числом вісім.
СтупіньокисненняГідрогену всполуках з неметалічнимиелементами, зазвичай, становить +1, а з металічними —1:
Флуор в усіхсполуках з іншимиелементамимаєступіньокиснення -1:
-
Вчитель: Основне завдання, яке ми сьогодні маємо розв’язати – доведення, що окисно-відновні реакції – дві сторони єдиного окисно-відновного процесу.Дати відповідь на запитання: «Окисно-відновні реакції – добро чи зло? »
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Завдання: Визначте ступені окиснення атомів у речовинах-реагентах та продуктах реакції.
1. 2Al+6HCl=2AlCl3+3H2
2. MgO+2HCl=MgCl2+H2O
3. 4HNO3=4NO2+O2+2H2O
4. SO2+H2O=H2SO3
Учні зачитують ступені окиснення.
Вчитель: У яких реакціях відбулася зміна ступеня окиснення?
Висновок: Окисно-відновними називаються реакції,що проходять із зміною ступеня окиснення атомів,що входять до складу реагуючих речовин та продуктів реакції.
Вчитель: Розглянемо процес взаємодії алюмінію з хлоридною кислотою.
(на слайді показана схема реакції без коефіцієнтів)
Проблемне питання.
Вчитель: Чим пояснити зміну ступенів окиснення елементів в окисно-відновних реакціях?
(Колективно аналізуємо схему «Окисно-відновний процес» на слайді)
Завдання: Напишіть електронні рівняння процесів
Вчитель демонструє число відданих та приєднаних електронів за допомогою терезів та шариків на їх шальках.
- Чи урівноважені терези? (Ні)
Отже, потрібні додаткові множники, щоб число втрачених та приєднаних електронів стало однаковим. Цей спосіб урівнювання реакцій називається методом електронного балансу
Робота з плакатом «Окисно-відновний процес»
На координатній шкалі учні визначають напрямок процесів окиснення і відновлення, прикріплюють позначення.
Висновок: окиснення і відновлення - це два боки єдиного окисно-відновного процесу.
Самостійно визначаємо процес і число зміщених електронів:
.(Робота в парах,3 хвилини, слайд)
Al0…=Al+3 N+5…=N-3
N+5…=N+4 S+4…=S+6
Учні зачитують схеми, аналізують процеси переходу(зміщення) електронів від одних атомів до інших.
Вчитель: Ознайомимось із найважливішими окисниками та відновниками (Демонстрація слайду)
1-й учень. Найпоширеніший на землі окисник – кисень. Набагато сильніший – озон – алотропна модифікація Оксигену. Він має здатність окислювати багато речовин, які з киснем за звичайних умов не реагують, наприклад нітроген(IV)оксид.
Сильний окисник серед простих речовин – фтор. Але він надзвичайно активний і його важко добути у вільному стані. В лабораторних умовах використовують такі окисники:
KMnO4 – калій перманганат,
K2Cr2O7 - калій дихромат,
HNO3 – нітратна кислота,
H2O2 – гідроген пероксид,
Cl2 – хлор.
Надзвичайно активні окисники –фториди ксенону.
2-й учень . Із відновників найпоширеніший у природі вуглець. Його широко використовують у промисловості для добування металів і оксидів.
Другу позицію займає водень. Під час нагрівання він легко забирає атоми Оксигену в багатьох оксидів, утворюючи воду.
Дуже активними відновниками є лужні, лужноземельні елементи, алюміній.
У лабораторних умовах відновниками є сполуки, які містять елементи в низьких ступенях окиснення:
H2S – сірководень,
HI – йодид на кислота,
SnCl2 - станум(II) хлорид.
Настав час практичного застосування знань.
Демонстраційний дослід: кілька залізних гвіздків занурюємо в розчин мідного купоросу. Через дві хвилини демонструємо металічні цвяхи та аналізуємо, який метал окислився, який – відновився.
Учні записують рівняння реакції, пояснюють процеси.
Значення окисно-відновних процесів у природі та житті людини.
(Презентація)
1. Завдяки окисно-відновним процесам на ранніх стадіях існування нашої планети утворились гірські породи і мінерали.
2. Такі процеси, як виверження вулканів, згоряння метеоритних тіл, грозові розряди в атмосфері завжди супроводжуються окисно-відновними процесами.
3. З точки зору хімії, у районах дії вулкану і на дні кратерних озер утворюються поклади самородної сірки. Це відбувається у результаті таких окисно-відновних реакцій:
2H2S + O2= 2S + 2H2O
H2S +2SO2 = H2SO4 + 2S
4. Під час грози азот сполучається з киснем і утворюється нітроген(ІІ) оксид, який далі перетворюється на нітроген(ІV) оксид, який сполучається з водою і на землю ллються кислотні дощі. Завдяки цим процесам на кожен гектар землі щорічно потрапляє від 4 до 15 кг нітрогеновмісних сполук.
N2 + O2 = 2NO
2NO + O2 = 2NO2
2NO2 + H2O = HNO3
5. У живій природі окисно-відновні процеси є основою всіх процесів обміну речовин, які є джерелом енергії. Під дією сонячного світла в зелених рослинах відбувається процес фотосинтезу. Він включає десятки хімічних реакцій, однак сумарне рівняння просте:
CO2 + 6 H2O = C6H12O6 +6 O2
У результаті фотосинтезу світлова енергія перетворюється на хімічну енергію зв’язків у молекулах глюкози. За висловлюванням В. І. Вернадського, «живі організми в цілому є найпотужнішою хімічною силою на земній поверхні».
6. Окисно-відновні процеси використовуються в металургії під час виплавки чавуна та сталі, одержання та очищення кольорових, рідкісних металів.
Висновки уроку
Окисно-відновні реакції – джерело енергії в природі. Знати їх необхідно для розуміння цілісної картини Всесвіту. А розуміння хімічних процесів може дати ключ до розкриття багатьох таємниць природи.
Застосуйте свої знання й уміння
За результатами ЗНО із хімії не всі учні успішно справились із завданнями на окисно- відновні процеси.
Сподіваюся, одержані вами знання допоможуть вам розв`язати завдання ЗНО -2015.
Висновки учнів:
1.Що собою являють окисно-відновні реакції?
2. Це «добро» чи «зло»?
ІV. Рефлексія
1. Що нового дізнались на уроці?
2. Чи все було зрозуміло?
3 Чи сподобався урок?
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Вивчити §12, вправа.7,8 , індивідуальні завдання на картках.
Заключні слова вчителя:
«Недостатньо тільки хотіти, потрібно діяти.» В.О.Сухомлинський.
Коментарi